Referenties

Meest gestelde vragen

Wat doet artiestenbureau Thienpont?

Door het steeds groeiende aanbod op de (vrijetijds)markt, vraagt de organisatie van een evenement een bedrijfskundige, correcte en creatieve aanpak. Precies daarin wil Artiestenbureau Thienpont elke organisator een meerwaarde bieden door professioneel advies, creatieve oplossingen en contractbegeleiding.

Thienpont wil elke organisator tevreden laten terugkijken op een geslaagd evenement. Dankzij onze jarenlange ervaring kunnen wij elk evenement organiseren , ook uw (bedrijfs)event.

Wij zorgen voor de administratieve afhandeling en ondersteunen jouw organisatie promotioneel met de nodige foto’s & beeldmateriaal van de geboekte artiest(en). Voorts kunnen wij op basis van uw event ook de juiste artiesten/acts op maat zoeken die passen binnen jouw budget en thema.

De volledige opvolging van de geboekte show & entertainment oplossingen worden door ons in goede banen geleid. Dit zonder enige meerkost!

Een feestje bouwen laat je beter over aan specialisten… bij Thienpont is feesten vakmanschap.

Waarom boeken bij een artiestenbureau?

Artiestenbureau Thienpont stelt een grote keuze van professionele artiesten voor aan de organisatoren. Ons kantoor is de bemiddelaar tussen artiest (of zijn gemandateerde) en de organisator teneinde een booking (contract) tot stand te brengen. We staan in voor het vlotte verloop van alle afspraken tussen de verschillende partijen en een vlotte afhandeling van de administratieve en financiële taken.

Bovendien kunnen wij ook de nodige foto’s en/of beeldmaterialen voorzien ter ondersteuning van de promotie voor uw geboekte artiest(en). Een artiestenbureau is steeds een meerwaarde in de organisatie van uw show & Entertainment op al uw evenementen.

Bovendien komen wij vanaf 2 artiesten ook ter plaatse om alles mee in goede banen te leiden. Dit zonder enige extra meerkost voor u als organisatie.

Wat is een vrijblijvende optie?

Wanneer u uw keuze van artiesten gemaakt heeft kijken we de agenda’s & de prijzen van de artiesten na. Als de gevraagde artiest nog vrij is plaatsen we automatisch een vrijblijvende optie zodat u nog even (maximum 10 dagen) tijd hebt om definitief te beslissen. Indien de periode van de vrijblijvende optie van 10 dagen niet voldoet kunnen we deze optie op eenvoudige vraag iets langer aanhouden.

Zo bent u er steeds zeker van dat de artiest(en) of acts die u wenst te boeken uit onze offerte zeker beschikbaar is. Ook dit is een meerwaarde die u enkel en alleen bij een artiestenbureau of boekingskantoor kan vinden.

Hoe verloopt de betaling?

Wanneer u van ons het contract ontvangt dient er meteen een voorschotfactuur betaald te worden.
Het tweede deel van het bedrag (de saldofactuur) meestal de gage van de artiest dient u 10 dagen voor de start van het optreden aan de aan ons te storten zodat wij dit bedrag tijdig aan de artiest kunnen overhandigen.

De Saldofactuur ontvangt ruim 1 maand voor aanvang van het optreden, zodat u deze tijdig kan voldoen.

Hoe lang wordt er opgetreden?

Over het algemeen duurt het optreden van een artiest met muziekband ongeveer 30 à 45 minuten.

Voor een live optreden of een orkest is de duur verschillend: dit kan variëren van 60 minuten tot 4 uur voor een allround orkest.

Voor de animaties is de duurtijd meestal afhankelijk van de act 1 à 2 x 45 minuten of een duurtijd inclusief pauzes van 2 tot 4 uur.
Wij delen u automatisch de duur van het optreden mee bij de prijsofferte.

Wat gebeurt er als de artiest ziek is?

Indien een artiest door omstandigheden, ongeluk of ziekte, op het laatste moment moet afzeggen, garanderen wij een creatieve oplossing. Thienpont Artists & Events heeft de nodige contacten om de juiste oplossingen aan te bieden voor onvoorziene omstandigheden van overmacht.

Waarom voldoet een DJ installatie niet als geluid voor een zangoptreden?

Het voornaamste verschil tussen de geluidsinstallatie van een professionele geluidsfirma en deze van de dj is het feit dat de artiest die live zingt zijn zang moet gemengd worden met de muziek die op de ipad of inprikset staat. De meeste dj installaties voldoen hier niet aan omdat deze vooral cd’s & dvd’s afspelen.

Wij helpen u graag aan een professionele geluids- en lichtfirma.

Ook daarvoor bent u bij ons aan het juiste adres. Onze professionele leveranciers zorgen er probleemloos voor dat uw event, artiest(en) of acts perfect begeleid worden.

Waarop letten voor het podium en de kleedkamers van de artiesten?

Voor een live on tape (bandoptreden) moet het podium minimaal 8 x 4 meter bedragen, voor een live optreden (Live in Concert) is dit 12 x 8 meter.

Het podium moet stevig zijn, indien het bestaat uit panelen moeten deze panelen veilig vast gemaakt worden aan elkaar zodat ze niet uit elkaar kunnen schuiven tijdens het optreden. De vloer van het podium moet egaal, droog zijn zonder vloerbekleding of tapijten. Bij een openluchtoptreden dient het podium volledig overdekt te zijn.

Er moet ook een nette en afsluitbare kleedkamer zijn met verwarming indien minder dan 18°C. Indien de kleedkamer niet aan het podium grenst, moeten de artiesten een vrije en beveiligde doorgang hebben naar en van het podium.

Wanneer moet ik Sabam contacteren?

Vanaf het ogenblik dat u een evenement organiseert dat door muziek wordt opgeluisterd uit het repertoire van Sabam of een internationaal repertoire dient u hiervoor toestemming te vragen aan Sabam. Als organisator dient u een aanvraag tot toelating te versturen. Alle informatie hierover vind u op de website van Sabam.

Website Sabam: www.sabam.be

Wat is de billijke vergoeding?

Vanaf het moment dat u muziek van een geluidsdrager speelt (dus niet bij een live optreden van een artiest) dient er Billijke Vergoeding betaald te worden.

De Billijke Vergoeding is de vergoeding die moet betaald worden voor het publieke gebruik van het muziekrepertoire van de uitvoerende artiesten en muziekproducenten.
De tarieven voor de Billijke Vergoeding worden berekend op basis van een aantal parameters zoals aard van de ruimte (winkel, cultureel centrum, …), aantal m² van de ruimte, de aard van de activiteit (met of zonder drankaanbod, met of zonder dansgelegenheid, …).

Op de website van www.debillijkevergoeding.be vind u hier alle informatie en tarieven over.

Wat is de bedrijfsvoorheffing van 18% voor buitenlandse artiesten?

Op de gage van de buitenlandse artiesten die niet belastingplichtig zijn in België dient een bedrijfsvoorheffing van 18% betaald te worden door de organisator.

Artiestenbureau Thienpont rekent deze 18% rechtstreeks door aan de organisator en zorgt voor de doorstorting van deze bedrijfsvoorheffing.

Welke vergunningen en verzekeringen moet ik voorzien?

Als organisator bent u volledig verantwoordelijk voor de veiligheid van de aanwezige personen tijdens, op en rond de plaats van de vertoning en het optreden. Hiervoor dient u een afdoende verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid af te sluiten.

De organisator staat ook in voor alle vereiste geldige vergunningen, zoals vb brandweer, gemeente, milieuvergunning, Sabam, Billijke vergoeding, enz.

Indien de optredens niet kunnen doorgaan door het ontbreken van de nodige vergunningen of verzekering dienen de artiesten steeds volledig uitbetaald te worden.

Wat moeten we allemaal budgetteren?

U houdt best rekening met vaste en onvoorziene kosten, zoals vergunningen, verzekeringen, Sabam, de billijke vergoeding, promotie, drukwerk, veiligheidsmensen, catering, de brandveiligheid, de ventilatie, de elektriciteitsaansluiting, enz.

Voor openbare optredens en privé optredens gelden soms verschillende regels. Wordt er entreegeld gevraagd, hoeveel mensen worden er verwacht, wat is het doel? Telkens kunnen er andere regels gelden.

Zorg ervoor dat het aantal verwachte personen afgestemd is op de grote van de locatie. (een te grote locatie tast vaak de sfeer aan). Zijn er genoeg in- en uitgangen, toiletten, heeft de vestiaire een aangepaste capaciteit?

Uiteraard helpen wij u graag om u bij deze praktische zaken te adviseren.

Hoe verloopt de boeking van een artiest?

Vanaf het ogenblik dat u uw optie(s) wil omzetten in (een) definitieve boeking(en) en u ons alle gegevens bezorgt dan maken wij het contract op in tweevoud. U dient al deze kopijen te handtekenen en ons terug te bezorgen.

Bij ondertekening van het contract krijgt u meteen ook een voorschotfactuur ter bevestiging van de geboekte artiest(en), acts of band(s).

Na ontvangst van het voorschot sturen wij u uw getekend contract terug en is de boeking definitief.

Wanneer boek ik het beste een artiest?

Vanaf het moment dat u een definitieve keuze gemaakt hebt over de artiest boekt u het beste direct de artiest, want anders riskeert u dat de artiest die u zo graag op uw event ziet niet meer vrij is.

De agenda’s van elke artiest, band of animatie act lopen vrij snel vol. Indien u zeker bent van uw keuze bevestigd u dus best zo snel mogelijk de artiest bij ons kantoor. Zo bent u zeker van de boeking(en).